دولت سیزدهم در رفع مشکلات توافق ایران و هند برای توسعه بندر چابهار جدی است

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: دولت سیزدهم در رفع مشکلات توافق ایران و هند و تحقق قرارداد اثر گذار با هندی‌ها در بندر چابهار، جدیت خود را نشان داده است و سازمان بنادر و دریانوردی نیز به تکالیف خود در توسعه بندر چابهار عمل کرده است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از سازمان بنادر و دریانوردی، «مسعود پل‌مه»درباره ویژگی‌های بندر چابهار اظهار داشت: چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که از نظر سوق الجیشی قبل از تنگه هرمز قرار دارد و طبیعتاً با بسیاری از مخاطراتی که سایر بنادر در زمان بحران با آن مواجه می‌شوند، روبرو نیست. همچنین بعد مسافت و دسترسی به سرزمین اصلی از طریق اتصال به آب‌های آزاد، از دیگر مزیت‌های بی‌نظیر بندر چابهار تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه نزدیکی بندر چابهار به کشورهای پاکستان، افغانستان و امکان انتقال بار از مسیر این بندر به کشورهای آسیای میانه و روسیه اهمیت راهبُردی این بندر را دو چندان می‌کند، افزود: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اینکه بندر چابهار بتواند نقش مهمی را در فرآیندهای اقتصادی کشور ایفا کند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

پل‌مه با اشاره به اینکه رونق و توسعه بندر چابهار نیازمند مشارکت تمامی بخش‌های مرتبط و دستگاه‌های مربوطه است، گفت: به طور حتم بندر چابهار از اهمیت بسیار بالایی در اقتصاد ایران برخوردار است و توسعه آن می‌تواند بار سنگینی از اقتصاد کشور بردارد.

وی افزود: بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز در بندر چابهار آماده شده است و بخشی نیز همانند اتصال ریلی هنوز تکمیل نشده و از نظر افزایش حجم تخلیه و بارگیری و انبارش کالا هم نیازمند تامین تجهیزات لازم به منظور تحقق ماموریت‌های پیش‌بینی شده برای این بندر هستیم.

دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران با اشاره به اینکه سعی و تلاش بسیاری صورت گرفته تا بندر چابهار به مرحله‌ای از آمادگی برای فعالیت‌های لجستیکی برسد، گفت: انصافاً سازمان بنادر و دریانوردی به تکالیف خود در توسعه بندر چابهار عمل کرده؛ اما متاسفانه سایر ارگان‌های مرتبط در بخش تسهیلات مالی آن‌گونه که باید، عمل نکرده‌اند.

به گفته پل مه، بخشی از عوامل اصلی و راهبردی که مانع از استفاده تمامی ظرفیت‌های بندر چابهار می‌شود، مربوط به وجود بار و ایجاد انگیزش برای صاحبان کالا و همچنین مالکان کشتی و سایر شقوق بخش خصوصی است که خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص نیز اقدامات شایسته‌ای را انجام داده است .

وی با تاکید بر اینکه از نظر انبارش کالا مشکلی در بندر چابهار نداریم، افزود: از نظر توسعه امور زیر بنایی و ایجاد زیر ساخت‌ها و اسکله‌های مورد نیاز نیز سازمان بنادر اقدامات مناسبی انجام داده؛ اما در مورد تجهیزات تخلیه و بارگیری همچنان دچار مشکل هستیم.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: البته اسکله‌ها نیازمند ساخت و سازهای بیشتری است و اگر تجهیزات راهبُردی فراهم شود، قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی با تناژ بسیار بالاتری را خواهیم داشت.

پل‌مه در مورد قرارداد با هندی‌ها در زمینه توسعه بندر چابهار نیز گفت: طرف هندی موظف بوده سرمایه‌گذاری ۲۲۰ میلیون دلاری که بخشی از آن معادل ۸۵ میلیون دلار در حوزه تجهیزات است را انجام دهد، اما تعهدات اولیه خود را اجرا نکرده‌اند که دولت سیزدهم در رفع مشکلات توافق ایران و هند و تحقق قرارداد اثر گذار با هندی‌ها در بندر چابهار، جدیت خود را نشان داده و امیدواریم قرارداد با هندی‌ها به‌صورت بلندمدت و در قالب یک قرارداد با ضمانت اجرایی و به صورت تکلیفی صورت گیرد.

کد خبر 66750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =